sup 11 voorbereiding sport drank

SUP 11 City tour voorbereiding

Zaterdag 1 september 2018 start het grootste SUP feest van Nederland (en verre omstreken); de SUP 11 City

Zaterdag 1 september 2018 start het grootste SUP feest van Nederland (en verre omstreken); de SUP 11 City Tour! Deelnemers van alles niveaus gaan de strijd aan met.. zichzelf. Eén keer 27km peddelen, 200km verdeeld over 5 dagen, in een team of alleen.. voor iedereen zijn er mogelijkheden om deel te nemen. Maar het blijft een flinke uitdaging. Waar je ook aan deelneemt. Waarschijnlijk heb je al heel wat trainings kilometers achter de kiezen. Maar er is meer wat je prestatie kan beïnvloeden. Hieronder wat tips. Voor de mensen die geen zin hebben om het hele artikel te lezen. De moraal van onderstaande verhaal is: testen! Test alles wat je eet, drinkt en draagt tijdens je tocht.

SUP 11 voorbereiding ontbijtEten

Een week voor de SUP11 ineens gezond gaan eten gaat je prestatie echt niet verbeteren. Ook tijdens de 5 daagse moet je niet spontaan heel anders gaan eten dan dat je normaal doet. Eet wat je lekker vindt en goed binnen houdt. De lange SUP afstanden hebben zo’n impact op je lichaam, dat je maag heel wat sneller van slag is dan normaal. Dus ’s avonds en ’s ochtends geen dingen eten en drinken die je niet gewend bent. Het zelfde geldt natuurlijk voor wat je eet en drinkt terwijl je op de SUP staat. Er zijn allerlei gels en sportdranken te koop, maar vooral gels weten de maag vaak flink te irriteren als je het niet gewend bent. Testen dus! Tijdens een lange SUPtocht het liefst.

Mijn ontbijt: Havermout met fruit en noten en een kopje koffie

Tijdens de race: Tailwind sportdrank, pannenkoeken, brood met appelstroop en wat noten

Avondeten: Aangezien ik de Non-Stop doe is dat niet echt van toepassing op mij. Maar eet wat je lekker vindt als je de 5 daagse doet. En let er op dat je maag het verdraagt. Een lekkere pasta met groente klinkt goed. Denk natuurlijk na afloop aan de eiwitjes!

SUP 11 voorbereiding kledingKleding

Op blote voetjes SUPpen is natuurlijk heerlijk. Maar als je 5 tot 7 uur op de SUP staat zijn schoentjes wel fijn. Ik gebruik, als ik SUP, schoentjes van ION die 1 maat groter zijn dan die ik aan heb als ik windsurf. Als je de hele tijd op de SUP staat, zetten je voeten uit. In mijn schoen heb ik een anatomisch zooltje. Ik ben hier normaal gesproken niet zo’n voorstanden van. Maar als ik 24 uur op de SUP sta, is wat ondersteuning voor m’n ingezakte voeten toch wel welkom.

Toch vervelend als je er na 25km achterkomt dat je string schuurt in je naat! Dus ook de kleding testen! Ik ga voor een dunne compressie broek. Waarschijnlijk een placebo effect, maar zo’n lange broek voorkomt overdag verbranden en houdt de benen in de nacht net even wat warmer! Mijn shirts heb ik het liefst niet te strak. Dat voelt te warm. Bij warm weer draag ik een zonneklep die ik ook nat kan maken om af te koelen.

Tape

Sommige mensen tapen hun handen. Mij levert de tape meer blaren op dan zonder. Kwestie van eelt kweken!

Training

Lange trainingen hebben een grote impact op je lichaam. Je moet er lang van herstellen. Dus doe die de laatste 2 tot 3 weken voor de start van de 11 City SUP niet. Twee weken voor de start bouw ik de training af en de laatste week doe ik nagenoeg niets qua training. Je kunt die laatste week echt je conditie niet meer verbeteren. Je kunt er de laatste week wel voor zorgen dat je uitgerust aan de start staat! Rusten dus!

Heel veel plezier en succes!

 

Pin It